Sydney, Melbourne & GOR

26 januari 2016

Dus na 9 uur rijden kwamen we aan in Sydney. We reden direct over de beroemde Sydney Harbour Bridge en zag vanaf daar het Oparah house. Dat was een gave binnenkomst. Eenmaal uit de bus dacht ik dat ik in China was beland. Jeetje, wat veel Aziatische mensen hier. Niet normaal. En ze lopen ook allemaal aan de rechter kant, heeel irritant. Zelfs ik ben gewend om nu links te lopen, we zijn nou eenmaal in Australië.

Eenmaal in het hostel snel een was gedraaid en de stad in gelopen om de Oparah house en the bridge verlicht te zien in het donker. De foto's zeggen genoeg. De dagen in Sydney waren best vermoeiend. Ik heb even te langen dagen gemaakt. En nee, ik ben niet eens wezen stappen. Ik heb vele wandelingen gemaakt en verschillende plekken bezocht. Zoals de lookout van de Harbour Bridge, de hele weg over de bridge, Coast walk from the famous Bondi Beach to Cogee (erg mooi!). Ook ben ik naar de Blue Mountains gegaan met de trein. Eenmaal op de toilet van dit super klein stationnetje kom ik een meisje tegen. We keken elkaar aan en wisten dat we elkaar eerder hadden gezien, maarja je ontmoet zoveel mensen, waar kende we elkaar van? Na even denken waren we eruit. We hebben samen een vulkaan beklommen op BALI! En waren nu opweg naar de Blue Mountains. Hoe klein is de wereld!

Deze (blauwe) bergen zijn voornamelijk beroemd vanwege The Three Sisters. Volgens de verhalen van de Aboriginals waren er drie zussen verliefd op drie mannen van een andere stam. Het was verboden om met hen te trouwen en daardoor ontstond er een gevecht. Om de zussen te beschermen veranderde een wijze ze in steen. Jammer genoeg overleed de wijze tijdens het gevecht en kon niemand ze weer terug veranderen. Is het geen geweldig sprookje? Dus daar stonden we dus massaal foto's te maken van drie topjes op een berg, haha. Maar de omgeving is geweldig daar.

Eenmaal terug in Sydney, wat 2,5 uur de tijd kost, ben ik met twee duitse meisjes naar Helensburgh gegaan (uur met de trein). En wat gebeurd er als je twee Duitsers bij elkaar stopt, ze gaan Duits praten. Fick dish! Dus ik heb mijn boekje lekker gelezen. Eenmaal in Helensburgh 5 min gelopen naar een treintunnel om glowwurms te zien. Ja, lichtgevende wurmen. Het was dus pikdonker dat we aankwamen en een beetje eng. Maar die wurmen, wauw. Die shinen blauw. Ik heb geprobeerd foto's maken maar dat was behoorlijk lastig. Je had er bij moeten zijn.

Deze dag was ik om 08:00 de deur uit en kwam om 00:30 weer terug. En de volgende dag gewoon weer heel veel dingen bezocht en gezien in Sydney. Van kaarsje aansteken in een grote kathedraal tot kijken-kijken-en-niets-kopen in hele mooie shoppingmals. Ik wilde graag alles gezien hebben. Ik ben zelfs alleen naar de bioscoop gegaan. Naar James Bond, zie je het al voor je, alleen naar de bios? Ik vond het heerlijk en had drie stoelen voor mij alleen.

Na een week Sydney ben ik smorgens naar Canberra gegaan voor maar 12 uur. Daarna zou ik de nachtbus pakken naar Melbourne. Canberra is de hoofdstad van Australië, maar echt een grote stad is het niet. Vele Backpackers slaan het ook over. Er staan hier veel oude gebouwen en een mooi parlementsgebouw waar ik in ben gegaan. Ook is er een groot war mermorial waar ik een ceremonie heb bijgewoond. Erg indrukwekkend.

Na 12 uur lopen in Canberra had ik de nachtbus naar Melbourne. Om 7 uur smorgens kwam ik aan in Melbourne en om 13:00 uur kon ik pas inchecken.  Ik heb deze ochtend op een bank gezeten en uitgezocht wat ik wilde doen in Melbourne. Ik kwam uit op een balloonvaart in de Yarrah Valleys. Alles was al volgeboekt voor die week, maar met een paar telefoontjes vond ik een plek voor de volgende dag. Ik zou opgehaald worden om 03:25 am. Waarom zo vroeg?  Nou we wilde graag de zonsopgang zien. Met 24 mensen zaten we in een mandje. Het was dus een enorme ballon. Er waren ook nog drie andere ballons wat onwijs leuk was om te zien. Ik had me van te voren niet bedacht dat dit een typisch romantisch ding is voor stelletjes. Ik was dus als enige alleen, maar ik heb onwijs genoten!

Na deze trip merkte ik dat mijn lichaam beetje erg moe is van het reizen en alle indrukken. In Melbourne heb ik het een stuk rustiger aan gedaan. Ik heb zelfs uitgeslapen voor zover dat kan in een hostel met luidruchtige mensen.

In Melbourne ben ik voornamelijk verdwaald in alle leuke en geheime straatjes en winkelcentrums. Ik heb pinguïns gezien op het strand, veel graffitis gespot en ben met Melanie Klaasse (zusje van een dansvriendin van mij) naar een wolkenkrabber gegaan. Vanaf de 88e verdieping hebben we de zonsondergang bekeken. Echt geweldig! Ook heb ik het strand bezocht waar ze gekleurde zomerhuisjes hebben. Dat moeten ze ook in Nederland doen, erg leuk!

Vanaf Melbourne ben ik vertrokken naar Adelaide via The Great Ocean Road met een driedaagse tour. Hier besefte ik dat ik de natuur 100x leuker, mooier en avontuurlijker vind dan de grote steden.

Sydney was een beetje teleurstellend voor mij. Je hoort er namelijk zoveel over. Het is voornamelijk een businesstad en iedereen loopt in pak. Alle gebouwen zijn modern, strak en industrieel. Zelfs het Oparah house is crème ipv wit. Haha. Ik vond Sydney geen sfeer hebben. Ze zeggen vaak dat je Sydney of Melborune leuk vind. Melbourne was inderdaad wat gezelliger door de geheime straatjes en barretjes, maar nog steeds strak en industriël.

Het was dus weer onwijs fijn om terug te zijn in de middle of nowhere met the Great Ocean Road trip. Deze weg is gebouwd door het leger na de 1e wereld oorlog. Op deze manier hadden deze mannen werk en konden ze met elkaar praten over de oorlog en dingen verwerken. Het is dus eigenlijk een heel groot monument.

Deze weg langs de kust heeft vele mooie lookouts met diverse verhalen. Deze verhalen gaan over schipbreuken of zelfs over mensen die seks hadden dichtbij rotsen die instorten en gered moesten worden. Daarbij kwam naast een reddingshelilopter ook een   nieuwshelikopters, waardoor hun partnes er op tv erachter kwamen dat ze vreemdgingen.

Daarnaast is Australie is beroemd om de grote bosbranden. Afgelopen kerst is een groot deel van het the Great Ocean Road gebied afgebrand. Vele mensen moesten met kerst geëvacueerd worden en de weg was een aantal weken gesloten. Gelukkig is die nu weer open, ookal staan sommige delen nog in brand. Grote delen zien er dus zwart uit, best indrukwekkend.

We hebben de beroemde Twelve Apostels bezocht. Wat grote rotsen zijn in het water.  Maar eigenlijk zijn het er maar 8 en zijn het er ooit maar 9 geweest... Maar de zonsondergang was géweldig en daarna lopen de pinquings het strand op. Je kon ze alleen van veraf zien dus ik zag alleen maar een paar zwarte stippen. Maar ik heb er van genoten!

Ook hebben we tijdens een tussenstop een aantal wilde koala's gezien waarvan er eentje onwijs wakker en actief was. Wat heel bijzonder is, omdat deze beesten wel 18 tot 22 uur per dag slapen.

Onderweg naar de Grampians, een mooi nationaal park met veel wilde dieren hebben we gelunched in een grote platte vulkaan. Hier lopen vele emoe's (soort struisvogels). Deze beesten komen behoorlijk dichtbij en als je dat niet leuk vind dan steek je een arm in de lucht en maak je van je hand een snavel. Je hand beweeg je heen en weer en je rent achter het beest aan. Ze denken dan dat je een groter beest bent en rennen dan heel paniekerig weg. Dit heb ik natuurlijk uitgeprobeerd. Geniaal! Haha. Ik heb het gefilmd dus als ik terug ben kun je het bekijken.

Daarna hadden we een busrit van twee uur. Iets heel normaals tordat onderweg, uit de middle of nowhere een emoe voor de bus dook. Het was een onwijze harde klap en er waren veren overal. De ruit was gebroken en de bumper was stuk. Ja, de imoe was goed dood. Veren, bloed en ingewanden overal. Het bloed van deze beesten is onwijs rood en dik, zie fotos. Gelukkig mankeerde we niets en konden we er snel om lachen, omdat dit gewoon best normaal is in Australië. Na een stukje rijden kwamen we erachter dat de bus niet meer verder kan rijden. Met mazzel hebben we het gered tot onze accommodatie. Daar is de bus opgehaald en 's nachts heeft Dave een nieuwe bus gebracht waar hij 8 uur over gedaan had. We hadden veel geluk dat we dus een dak boven ons hoofd hadden.

De volgende dag maakte we vele grappen over wat we dit keer zouden raken. Niet wetende dat we in totaal 4x een kangaroo voor de bus hebben zien springen. Deze wil je niet raken want die maken echt een beste klapper. Ook hebben we over een slang gereden die de weg erg lekker warm vond. De slang mankeerde niets, ging precies tussen de wielen door. Kortom, ik vond het een onwijs gave rit!

Ook hebben we nog een onwijs mooie wandeling gemaakt in de Grampians en de Mckinzie watervallen bezocht. Nu onderweg naar Adelaide. Wat nog ruim 4 rijden is. Morgen begint mijn tweedaagse trip naar Kangaroo Island en de dag daarna heb ik een winetour. Dan heb ik een dag om Adelaide zelf te zien en daarna vlieg ik naar huis met een tussenstop op Honk Kong van 10 uur. Maandag 1 feb ben ik weer op de Nederlandse bodum.

Jeetje, wat is de tijd gevlogen zeg, time flies when you're having fun!

Tot snel lieve mensen, maar eerst ga ik nog genieten van mijn laatste dagen op de andere kant van de wereld.

XXX

1. Ellen Reinhout:
    Goede morgen Elaine
    Wat heb je weer een hoop gezien en beleefd!!!
    Een prachtige herinnering voor de rest van je leven!
    Nog een klein weekje genieten van het prachtige Australië en dan ben je gewoon weer in het kleine Nederland
    Heel veel plezier nog en tot snel
  2. Denise:
    26 januari 2016
    Links lopen... hoop dat je dat snel bent afgeleerd als je weer terug bent, anders heb je een probleempje haha!
    Wat heb je weer veel gedaan afgelopen tijd. Een hoop mooie dingen. En een balloonvaart, tja ik weet niet of ik dat zou durven.... Goed dat er toch nog een gaatje voor je was.
    Zeg wil jij die emoe's niet zo plagen. Jezelf een beetje voordoen als een groter dier, hoe durf je? Maaruh dat filmpje wil ik wel graag zien natuurlijk haha!
    Geniet er nog even van vriendin. Kan niet wachten tot je weer dicht bij ons bent!

Knuffel Denise
  3. Niels:
    26 januari 2016
    Wat een leuk verhaal weer Elain!
  4. Rowan:
    26 januari 2016
    Suuuuper leuk verhaal Elain! Ik kan echt niet wachten op dat filmpje met die emoe :')

en totdat jij terug bent natuurlijk hihi.

Kussie!
  5. Lidy:
    26 januari 2016
    Hoi Elaine, wat een leuk verhaal weer, zoveel gezien en gedaan! En in een luchtballon alles van boven bekijken is natuurlijk helemaal toppie!!
    Geniet nog lekker de komende dagen en zorg dat je alles gezien en gedaan hebt wat je nog wilde doen, want als je eenmaal thuis bent zal je moeder je niet zo snel meer laten gaan denk ik ;).
    groetjes van ons allen en tot gauw.

XXX
  6. Jos en Annie:
    27 januari 2016
    He Elaine, wat een verhalen weer,wat zal je een hoofd vol prachtige indrukken hebben,voor altijd in je hoofd opgeslagen!
    Tot volgende week!!
    Geniet nog lekker he!