Back home

25 februari 2016 - Heemskerk, Nederland

Zo schreef ik negen van de tien keer een nieuw verhaal in de bus ergens in Australië. Nu schrijf het vanuit mijn kamertje in Heemskerk, want ja, ik ben weer terug! Ik wil iedereen bedanken die me zo lief gevolgd heeft. Alle reacties waren super leuk om te krijgen en zijn nu nog steeds leuk om terug te lezen. Om mijn blog helemaal compleet te maken zal ik de laatste dagen van mijn reis ook schrijven. Dit zijn eigenlijk maar vier dagen, dus eindelijk een kort verhaal, haha.

Na de geweldige Great Ocean Road trip en de aanrijding met de emoe arriveerde ik rond 8 uur 's avonds in mijn hostel in Adelaide. Ik heb snel wat eten gescoord bij een tankstation en mijn spullen ingepakt voor de volgende tweedaagsetrip naar Kangaroo Island. Deze startte de volgende ochtend al en een backpack kan dan niet mee.

Kanagroo Island is een mooi eiland en uiteraard zijn daar kangoeroes. Dit is niet de reden dat het eiland ook zo heet. Toen het eiland ontdekt werd waren de dieren op het eiland zo tam, omdat ze nog nooit mensen hadden gezien en ze de mens dus ook niet als een bedreiging zagen. Op het eiland waren ook geen aboriginals te vinden. Omdat ze zo tam waren was het dus heel makkelijk om kangoeroes te
vermoorden, dus vandaar de naam; Kangaroo Island.

Tijdens deze tour merkte ik hoe moe ik eigenlijk was. Ik bleef liever in de bus zitten dan dat ik even uitstapte om van het mooie uitzicht te genieten. Ook had ik niet zoveel zin meer om contacten te leggen. Ik was gewoon verzadigd van alle mooie en geweldige indrukken. Natuurlijk ben ik niet in de bus blijven zitten en heb ik alsnog alles gedaan. Helaas genoot ik er niet zo van zoals ik dat normaal wel zou doen.

In deze twee dagen zijn we rond het hele eiland gereden. Ik heb hier veel kangaroos, walibies (kleine kangoeroe soort), koala's en zeehonden gezien. We hadden erg Nederlands weer. Zo liep ik in mijn hempje en uurtje later liep ik met een vest en een jas aan tijdens een regenbui. Op deze manier kon ik wel wennen aan de Nederlandse temperaturen. Nadeel was alleen dat ik minder bruin thuis kwam om jullie even te plagen.

Tijdens deze tour gingen we ook sandboarden, super leuk. Er waren hele hoge duinen en we hadden een paar zandborden. Behoorlijke klim om bovenop te komen, maar naar bedenen gaan is wel super leuk. Het zand zat dan wel écht overal! En dan bedoel ik overal!

Ook zijn we naar een strand geweest waarbij de ingang heel bijzonder was. Je moest door heel smal gangentje tussen de rotsen heen lopen. Soms moest je zelfs bukken. Deze gang is op een natuurlijke wijze ontstaan door wind en water. Eenmaal door de rotsen kwamen we uit op een heel mooi strand. Helaas begon het toen te regenen en ben ik lekker warm in de bus gaan zitten wachten op de rest.

Na twee dagen op het eiland vertoefd te hebben kwam ik rond 9 uur 's avonds weer terug in mijn hostel. Snel weer eten gescoord en in plaats van een dagje rust startte de volgende dag mijn allerlaatste tour, een wijn tour door de Barossa Valleys. Elaine en een wijntour? 'Jij lust toch helemaal geen wijn' hoor ik mijn vriendinnen al zeggen. Maarja, het kostte me maar 5$ dus dat deed ik maar! En misschien kon ik op deze manier ook wijn leren drinken. We hadden deze dag vier wijnproeverijen op verschillende locaties. De witte wijnen gingen nog wel, die paar slokken, maar de rode wijnen gaf ik vaak aan iemand anders. Zo maakte ik wel vrienden. Het toppunt van deze dag was eigenlijk nog onze tussenstop op een klein boerdertijtje waar ze ook kangoeroes hebben. Ik had nog tijdens mijn reis nog helemaal geen kangoeroe aangeraakt of gevoerd. En hier kon dat! Wauw, hoe leuk en zo onverwachts. Ik heb er ook een te gekkie selfie gemaakt waarop je de kangoeroes ziet 'lachen'.

Eenmaal terug en niet eens dronken besefte ik me heel goed dat de volgende dag mijn laatste dag zou zijn. Ik ben deze dag ben ik naar het winkelcentrum van Adelaide gegaan. Heb souvernirs gekocht en een nieuwe outfit voor mezelf. Daarna ben ik met de tram naar het strand gegaan en heb mijn laatste cider gedronken op het strand. Dit mag eigenlijk niet in Australië, in het openbaar drinken. Maar het had net zo goed een blikje cola kunnen zijn. Zo zat ik heerlijk op het strand te genieten van de laatste zonnenstralen en ben ik daarna terug naar mijn hostel gegaan om mijn tas in te pakken! Op naar huis!

Ik had een vroege vlucht, maar een overstap van 10 uur in Honk Kong. Daar kon ik ervoor kiezen om de stad in te gaan of de bergen in om een grote buddha te zien. Ik heb er voor gekozen om de bergen in te gaan. Met een kabelbaan ga je dan 25 min de bergen in omhoog. Alleen moest ik wel 50 min wachten voordat ik uberhaupt de kabelbaan in kon. Op de terugweg,was dit zelfs 70 min. Gelukkig had ik mazzel en regende het alleen zodra ik onder en overkapping stond. Ik vond het heel leuk om nog iets mee te krijgen van de Chineze architectuur en cultuur. Dat was namelijk iets wat ik erg gemist heb tijdens mijn reis in Australië. Ik miste diversiteit aan culturen en gebouwen.

Eenmaal terug op het vliegveld moest ik nog 5 uur wachten, dus heb ik maar een beetje rondjes gelopen. Toen ik wilde boarden, zag ik een hoekje een jongen zitten die ik toevallig al twee keer was tegengekomen in Australie. Hoe toevallig. Leer je elkaar in Australie kennen en zie je elkaar terug in Hong Kong. Helaas zaten we niet naast elkaar maar we hebben toch even kunnen bijpraten.

Na een lange vlucht van 12 uur (bij elkaar duurde de reis 32 uur) kwam ik aan op Schiphol. En dan ga je na drie maanden je ouders weer zien. Want ik had alleen mijn ouders verwacht, maar tot mijn verbazing stonden ook Rowan en Anne op me te wachten, echt super lief! Stiekem een traantje weggepinkt, maar daarna was het alweer heel snel gewoon. We reden Heemskerk binnen en het voelde meteen al alsof ik nooit ben weg geweest. Heel gek, je gaat gewoon weer door waar je gebleven bent.

Iedereen zegt hoe stoer ze het wel niet vinden dat ik dit gedaan heb. En dat is het ook, ik had alleen nooit verwacht dat het zo onwijs makkelijk zo zijn. Ik heb een ongelofelijke mooie tijd gehad en zou het zo weer over doen (maar dan ergens anders). Maar wees gerust, voorlopig blijf ik nog wel in de buurt.

Vele vragen zich af wat ik nu ga doen! Nou, ik mag voor een paar dagen in de week werken bij Decorette Heemskerk. Daarnaast ga ik hard aan de slag om een baan te vinden in de creatieve sector, het liefst bij een klein reclamebureau. En tussendoor geniet ik nog heel erg van mijn reis.

Het is fijn om weer thuis te zijn!

Veel liefs,

Elaine

1. Denise:
    25 februari 2016
    Tja wat zal ik eens zeggen?
    Ik ben gewoon ontzettend blij dat je weer veilig terug bent:D
    Ben trots op je!

Knuf Denise
  2. Esther:
    25 februari 2016
    Yeah welkom thuis en ben ook blij dat je weer veilig terug bent vriendin!
    Leuk om nog je laatste verhaal te lezen over je laatste dagen.
    Weer een super mooie en stoere ervaring om op terug te kijken!
    Liefs xxx Esther
  3. Lidy:
    25 februari 2016
    Eliane, Leuk dat je het nog zo afgesloten hebt, zijn we van de laatste paar dagen tenminste ook op de hoogte. Leuke én mooie foto's weer, en de lachende kangoeroe is helemaal top!
    Nu nog een fotoboek samenstellen, zal best moeilijk zijn met zoveel foto's!!
    Succes met solliciteren en we spreken elkaar weer snel, groetjes van ons 3en.
    Lidy